Fredag D. 17. September 2021 21:05
Vi ses på Facebook!
Navigation
· Spasme Angina
· Småkarssygdom
· Undersøgelser
· Behandlinger
· Skemaer

· Artikler
· Downloads
· Links
· Fotoalbum
· Debatforum

· Retningslinier
· Om denne side
· Driftsudgifter
· Donationer
· Kontakt siden
· FAQ/Hjælp
· Artikler af brugerne
· Søg
Nyeste artikler
· Kan du være i den 't...
· Koronararterie spasm...
· Kronisk syg, hvad er...
· Koronararterie spasm...
· Yngre kvinder undlad...
Sidste nye links
· Ny forskning: Næsten...
  Et stort studie støt...

· Åndenød er hyppigere...
  ESC: Det hyppigst ra...

· Stamceller direkte i...
  Når stamceller sprøj...

· Uforklarlig mange dø...
  ESC: Kun omkring hal...

· Vild effekt: Influen...
  Når en patient indlæ...

· Stort studie: Så meg...
  Coronavirus øger ris...

· Hjertekammeret
  Hjerteforeningen har...

· Hjerterytmeforstyrre...
  Afdeling for Hjertem...

· Apoteket
  Nu har apotekerne gj...

· Hvorfor bremser juli...
  To eksperter peger p...

Seneste downloads
· Brochure 2021
· Sygepleje til patien...
· Nyhedsbrev December ...
· Oversigt over tidlig...
· Oversigt over tidlig...
Vi anbefaler:
· Foreningen Det Kardiologiske Syndrom X
· Hjerteforeningen
· Hjertebogen
· Patientens Bog
Udenlandske sider
· Inoca International
· International Heart Spasms Alliance
· British Heart Foundation
· Irish Heart Foundation
· Deutsche Herzstiftung
· Australian Heart Foundation
· American Heart Association
 Udskriv debat
Voldsom blodtryksstigning under anfald
Blomst
Kære brugere.
Jeg er ny herinde og skriver som pårørende til min mand på 80 år. Han er ikke diagnosticeret med Prinzmetal, men en overlæge i familien nævnte det som en mulighed. I første omgang er jeg meget interesseret i om nogle af jer kan genkende de akutte og store stigninger i blodtryk? Jeg har set det beskrevet i en gammel artikel fra et anerkendt tidsskrift.

Det er en meget lang historie, I får et kort resume.

Mand 80 år. Indtil juli aldrig i kontakt med sundhedsvæsen og ingen medicin. Stærk, sund, rask og meget aktiv og i god form. Indlagt med Roseninfektion. juli 2020, for højt blodtryk konstateret (170/100) og stabiliseret med medicin, men det fjerner ikke anfaldene. Rigtig dårlig det meste af foråret, dog med perioder hvor han fungerer næsten normalt.

Han får periodevis anfald med kraftig sved, uro i brystet, svimmel, kvalme og blodtrykket kan gå fra 150/90 til over 220/120 på én måling. Varighed fra 5-35 min. Ved de rigtig slemme og langvarige anfald trækker han sig ind i selv, taler ikke, ryster og klynker.
Vi har haft mange dårlige oplevelser med sundhedsvæsnet. Jeg har ringet 112 8 gange, nogle ambulancefolk/unge akutlæger siger det er angst pga. manglende kliniske fund. Jeg har filmet anfald i forskellig grad for at dokumentere det (kun egen læge og de to sidste Falckfolk har "orket" at se dem). Jeg har siden ultimo januar ført anfaldskalender for at finde eventuelle mønstre.

Han er forsøgt udredt gennem 7 mdr, men uden diagnose. Næsten alle kardielle undersøgelser udført på nær belastningstest som blev erstattet at CT-KAG. Han er udredt for neuroendokrine/hormonproducerende tumorer uden kliniske fund (på grund af de kraftige blodtryksstigning, sved m.m.). PET -FDG scanning hele kroppen. CT og MR af hjerne. Afventer neurologisk undersøgelse.

Er meget taknemmelig hvis du læste med så langt.
De bedste hilsner til alle

Majbritt
Hej
Der er en rigtig god artikel herinde omkring hvad prinzmetal er. Vi er jo ikke læger men desværre er din fortælling en rigtig mange af os kender. Det er jo ikke helt forkert at sige der kommer angst,for det oplever rigtig mange af os der har problemer i hjerte og kar og dette er helt normalt. Men angsten kommer jo fordi kroppen fortæller der er noget rivende galt,og det skal vi reagerer på, svarer jo til der står i løve foran os,der vil jeg anbefale man flytter sig. Præcis det samme her anbefaler man ringer 112, og insisterer på at blive behandlet ordentligt,hvis redder bliver for smarte så nævn den mulige .diagnosen. Kroppen reagerer på de voldsomme ting der sker blodtryk stigning,kar der kramper og med dette følger kold sved,smerter i arm,kæbe,ryg og bryst. . Jeg har selv oplevet at måtte forbi en psykiater fordi hjertelægerne mente det alt sammen grundende i angst og depression, og blev først taget alvorligt da jeg fik blå læber, dette kunne jeg nok ikke selv fremprovokere . Jeg har haft et fint ekg, svage markører i blodprøver og et flot blodtryk aligevelle havde jeg en 85 % kranspulsåre forsnævring som blev stenet og senere udviklede jeg svære spasmer i kranspulsårenene.
Jeg kan kun sige at det kan være en sej lang vej at få den rette hjælp, men viden om sygdommen er klart vejen frem. Forklar at selvfølgelig bliver man urolig når man som menneske bliver så dårlig. Manglende kliniske fund er ikke med præcis denne sygedomme et entydigt svar, og jeg vil råde dig til næste gang de er “smarte” i ambulance pænt at spørge dem hvor meget viden de har om denne sygedom. Det har jeg oplevet virker, kræver dog man har overskud og viden. Jeg ved ikke hvor i landet du bor,men der er læger derude der ved mere om denne type end andre,og tro ikke at hjertelæger ved alt😉 suk hvor bliver jeg trist af at læse din fortælling, har selv været syg i over 10 år og møder stadigvæk denne uvidenhed,selv hos fagpersoner der burde vide bedre.
Insister på han bliver udredt ordentligt,og på mistanke for karkramper bliver forsøgt behandlet for de svære anfald. Det gør mega ondt så jeg kan godt forstå han klager sig hvis det er det han fejler. Mange tanker herfra

Gitte
Blomst har din mand fået udleveret nitroglycerin enten i tabl. Eller i spray til behandling af disse smerteanfald? Og hvis ja, har han nogen effekt af det?

Hvis nitroglycerin hjælper på smerterne, så er der noget galt med hans hjerte, da det eneste det hjælper på er hjertekramper / angina pectoris.

Hvis vi snakker om at det er hjertekramper, og han er undersøgt for åreforkalkning uden man umiddelbart har fundet er forklaring, skal man måske overveje spasmer i årerne. Det kan være i kranspulsårerne (prinzmetal variant angina) eller i de små blodkar (det kardiologiske syndrom x / mikrovaskulær sygdom).

På sidste nævnte område er der netop blevet offentliggjort nye oplysninger hvor det nu er muligt at blive undersøgt for mikrovaskulær sygdom - https://videnplus...stsmerter/

Måske det var værd at nævne for din mands læge eller cardiolog, om det ikke kan være aktuelt i hans tilfælde med en PET-CT skanning.
Gitte

Webmaster

http://www.prinzmetal.dk

Social deling: Delicious Facebook Google Live Reddit StumbleUpon Tweet dette Yahoo Favoritter

Spring til debat:
Translate this page
Log ind
Brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
· Gæster online: 1

· Brugere online: 0

· Antal brugere: 152
· Nyeste bruger: LeifPetersen
Replikboks
Du skal være logget ind for at skrive en replik.

29. august 2021 13:02
Hej Leif Petersen Hjertelig velkommen , jeg håber du finder den information, eller hjælp du eventuelt har brug for her på siden. Smile

27. juni 2021 19:25
💐🎂He
j Margot. 🇩🇰Hj
ertelig tillykke med fødselsdagen 🎂💐&#1
27465;🇰&#100
84;️

29. maj 2020 10:33
Jeg ønsker jer alle en god pinse.

08. april 2020 21:58
I ønskes alle en God Påske Easter04

10. marts 2020 13:06
Det er skam så lidt Anni Tup