Søndag D. 13. Juni 2021 20:29
Vi ses på Facebook!
Navigation
· Prinzmetal Variant Angina
· Kardiologiske Syndrom X
· Undersøgelser
· Behandlinger
· Skemaer

· Artikler
· Downloads
· Links
· Fotoalbum
· Debatforum

· Retningslinier
· Om denne side
· Driftsudgifter
· Donationer
· Kontakt siden
· FAQ/Hjælp
· Artikler af brugerne
· Søg
Nyeste artikler
· Kan du være i den 't...
· Koronararterie spasm...
· Kronisk syg, hvad er...
· Koronararterie spasm...
· Yngre kvinder undlad...
Sidste nye links
· Hvorfor vil regering...
  DEBAT: Det er uaccep...

· Clinical characteris...
  An international and...

· Tests are 'missing d...
  Thousands of patient...

· Forskning: Stamcelle...
  Når stamceller sprøj...

· Skånsom CT-scanning ...
  Kan en mere skånsom ...

· Praktiserende læger ...
  Gevinsten ved at vac...

· Trine Appel døde, me...
  For tre år siden fik...

· When Chest Pain Isn'...
  Cardiologists are le...

· Why Are Women's Hear...
  Gender differences i...

· PODCAST: Lyt med om ...
  Hvad sker der i blod...

Seneste downloads
· Brochure 2020
· Sygepleje til patien...
· Nyhedsbrev December ...
· Oversigt over tidlig...
· Oversigt over tidlig...
Vi anbefaler:
· Foreningen Det Kardiologiske Syndrom X
· Hjerteforeningen
· Hjertebogen
· Patientens Bog
Udenlandske sider
· Inoca International
· International Heart Spasms Alliance
· British Heart Foundation
· Irish Heart Foundation
· Deutsche Herzstiftung
· Australian Heart Foundation
· American Heart Association
prinzmetal.dk » Kontakt » Medicin
 Udskriv debat
Flere hjertekramper efter hormontilskud?
Trine
Hej

Er der mon nogen, der har oplevet at Prinzmetal/variant/spasme angina forværres efter at have taget hormontilskud?

Jeg har haft Prinzmetal i 7 år og er i mellemtiden gået i overgangsalder for 2½ år siden da jeg var 47 år. I starten tog jeg en smule østrogen i form af rødkløverekstrakt og senere også en smule progesteroncreme (til påsmøring på huden) for at mildne gener i forbindelse med overgangsalderen. For 4 mdr. siden begyndte jeg på "Provera" receptpligtig kunstig progesteron, gestagen, i tabletform til at tage 10 dage hver 3. md., fordi jeg også begyndte at bruge receptpligtig østrogengelé (til påsmøring på huden).

1 uge efter fik jeg betydeligt flere hjertekrampeanfald om natten og begyndte også at få nogle om dagen, hvilket jeg ellers ikke plejer. Efter nogle uger blev det bedre igen, men det samme gentog sig efter jeg tog "Provera" igen for 2. gang. Min egen læge mener ikke at der er sammenhæng. Jeg tager kun hjertemagnyl og Glytrinspray ved behov, da jeg får mange bivirkninger ved den medicin jeg "burde" tage. Er der mon andre, der har erfaring med hormontilskud og hjertekramper?

Mange hilsner
Trine

Gitte
Hej Trine

Personligt har jeg ikke erfaring med hormoner - det nærmeste jeg kommer, var en periode hvor jeg afprøvede p-piller for at se om det kunne afhjælpe på prinzmetalen i den periode omkring min menses. Desværre virkede det ikke, så jeg stoppede efter 3 mdr. Men mit generelle indtryk er, at dem der får hormoner når de går i overgangsalder, som regel får det bedre med deres hjertesygdom. Man bliver ikke rask, men dog får de det bedre.

Jeg har hørt at når man går i overgangsalder, så kan det gå 2 veje. Nogle får det bedre med deres hjertesygdom og andre får der værre... Ifølge min hjertelæge er der en tendens til at de fleste med Prinzmetal angina desværre får det dårligere.

Men når det er sagt, så er din erfaring at hormoner muligvis gør din prinzmetal værre... så bør din læge lytte til dig, og se på, om der måske er en anden type for hormoner som kan være en mulighed for dig.

Er du tilknyttet et hjerteambulatorium? Hvis ja, så tag en snak med dem, for at høre ad hvad deres erfaring er med prinzmetal / overgangsalder / hormoner - det kan jo være at de har nogle forslag Smile
Gitte

Webmaster

http://www.prinzmetal.dk
Trine
Hej Gitte

Tusind tak for dit svar. Godt at høre, at det er set før, at hormoner kan have en betydning. Det er jo også det jeg oplever, selvom min læge ikke mener at det kan gøre en forskel, men ja, jeg må vist tale med hende igen. Det er heldigvis så længe siden at jeg har haft brug for hjertelægen, at min henvisning ikke gælder længere. Jeg valgte selv at overgå fra hjerteafdelingen på hospitalet til en privatpraktiserende hjertelæge - altid en ny læge, altid forklare forfra, altid nye meninger om medicinafprøvning og også nogle læger som ikke rigtig vidste hvad Prinzmetal var.

Og nu hvor jeg lige har dig her, så vil jeg gerne benytte lejligheden til at sige dig tak for dit store arbejde med denne hjemmeside. Tilbage i 2014, hvor jeg fik det konstateret og også lige inden jeg vidste hvad jeg fejlede, hjalp det mig usigelig meget at kunne finde information her på siden.

TAK!
:) Trine

Gitte
Jamen det var skam så lidt Smile

Det er netop derfor jeg valgte at lave siden, for da jeg selv blev syg i 2002 var der ingenting på nettet om vores sygdom. Lægerne kom med forskellige udmeldinger, og så står man bare tilbage og er snot forvirret Frown Så lidt i arrigskab besluttede jeg, at det skulle ændres, og voila så var ideen til prinzmetal.dk opstået Cool
Gitte

Webmaster

http://www.prinzmetal.dk

Social deling: Delicious Facebook Google Live Reddit StumbleUpon Tweet dette Yahoo Favoritter

Spring til debat:
Translate this page
Log ind
Brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
· Gæster online: 1

· Brugere online: 0

· Antal brugere: 153
· Nyeste bruger: Hanne haugaard
Replikboks
Du skal være logget ind for at skrive en replik.

29. maj 2020 10:33
Jeg ønsker jer alle en god pinse.

08. april 2020 21:58
I ønskes alle en God Påske Easter04

10. marts 2020 13:06
Det er skam så lidt Anni Tup

04. marts 2020 15:49
nyder at få besked hver gang der er nyt herinde. Tak Gitte

29. februar 2020 22:12
Tup

28. februar 2020 23:32
Ikke mere end alle andre danskere https://hjertefore